"יופי", "כל הכבוד", "הצלחת!" – הינן חלק ממלים וביטויים המעבירים הערכה וכבוד לזולת, ומכילים חיזוקים חיוביים.
מתי אמרת לאחרונה מלים אלו לילד/ה שלך, לתלמיד, לבן זוגך או לעובד שלך?
מדובר במלים פשוטות כל כך יפות ומרגשות, אך למרבה הצער, אנו לא מרבים להשתמש בהם ביום יום.
הורים, מורים, מנהלים, בני זוג וחברים!
אתם מעלים קשיים בהתמודדות עם ילדכם ובני המשפחה בשיחות האינטק כחלק מתהליך של אבחון פסיכודידקטי.
מובא הסבר על הכוח הרב שיש במתן חיזוקים חיוביים על מנת לשפר מוטיבציה, התמדה ותקשורת בונה.
אנו רגילים לדבר מה לא עובד, בזיהוי הבעיה ובתיקון הכישלון. מובאת כאן הצעה לשינוי הדרך לכיוון של הסתכלות חיובית, לחיפוש של הכוחות וההצלחות, במגמה להעצימן וליצור אנרגיה חיובית לשינוי.
הגישה של ההסתכלות על החיובי מקורה במה שנקרא:
הפסיכולוגיה הפוזיטיבית או הגישה החיובית של בריאות נפשית
(POSITIVE MENTAL HEALTH) תפיסה זו מהווה חידוש לעומת התפיסה המסורתית של בריאות נפשית, שהתמקדה באיתור ובאבחון הבעיה ומציאת דרכים לטפול בה. הגישה של קידום הטוב מבוססת על התפיסה ההומניסטית, שיצאה נגד יצירת תובנות על נפש האדם מתוך פרדיגמות של חולי, וביקשה להתמקד בשאלה של מימוש והרחבה של אנושיות האדם ופיתוח המשאבים האנושיים הגלומים בו בכיוון של צמיחה, הכוונה עצמית ויצירה.
שיח בין הורה לילד או בין מורה לתלמיד על פי גישה זו מזמין את ההורה או המורה לחשוף את הנקודות החיוביות של הילד/ה או התלמיד/ה, למצוא את נקודות האור, אפילו הקטנות ביותר, ולשים אותן במוקד השיחה. על ידי כך מעצימים אותן, דולים מהתלמיד מידע אודותיהן, ובכך הופכים אותן לחלק מ"הסיפור" של התלמיד. המידע אודות נקודות האור של הילד או הילדה יש בו כדי לסייע להורה או למורה בחיזוקו של הילד/ה או התלמיד/ה, לנטוע בו את האמונה ביכולתו ולקדמו. הרגשת הערכה המגיעה מאיתנו, מגייסת אצל הילד/ה כוחות להתמודדות במצבי תיסכול וקושי ומגבירה את האמונה ותחושת המסוגלות.
קרא עוד: