ההצעות למורה המובאות להלן מותאמות לילדים היפראקטיביים עם הפרעת קשב ורכוז (ADHD) וגם לילדים עם קשיי קשב ורכוז בלבד (ללא היפראקטיביות) (ADD).
תלמידים עם בעיית קשב ורכוז בלבד (ללא היפראקטיביות) אינם אקטיביים בדרך כלל, הם מאוד חברותיים, ואינם מפריעים בכתה. הבעיות העיקריות איתן צריך להתמודד בכתה הן: משך הריכוז, סיום העבודות, תכנון וארגון הסדר בשולחן העבודה ומוטיביציה.
- התחילי וסיימי את השעור עם תזכורת קצרה לתלמידים לגבי עבודות, שעורים וחומר הקשורים לשעור.
- הדביקי לשולחן התלמיד טבלה עם רשימת המטלות לשעור שתשמש כתזכורת חזותית בנוסף לשמיעת המשימות.
- בדקי את הסדר בשולחן התלמיד, והגבילי לפי הצורך את מספר החפצים וסוג הדברים שמותר לשים על השולחן.
- ודאי שהתלמיד הבין את ההוראות כהלכה. גשי לתלמיד באופן אישי ובקשי ממנו לחזור על ההוראות או בקשי מתלמידים אחרים לעשות זאת כחלק אינטגרלי של השעור. רצוי לא להביך את התלמיד לפני כל הכתה, אלא לעשות זאת בחשאי במידת האפשר.
- תני הפסקה קצרה לתלמיד לאחר חמש עשרה עד עשרים דקות של עבודה רצופה. אפשרי לתלמיד לעסוק בפעילות פיזית בין פרקי זמן של עבודה לימודית כגון ביצוע שליחויות עבור המורה.
- הצמידי תלמיד חונך חיובי לתלמיד המתקשה בהתנהגותו, על מנת שיתמוך בתלמיד עם ADHD, וישמש לו דוגמה להתמדה לימודית ותזכורת להשלים עבודות. התלמיד החונך יוכל להשתתף בתוכנית החיזוקים ולהרוויח פרסים בהתאם.
- השתמשי במיגוון ערוצי תקשורת תחושתית כדי להגביר את הרכוז והמאמץ המושקע בכתה. לדוגמא: נגיעה בכתף התלמיד להזכיר לו להמשיך במשימות, מתן הוראות ורבליות וכתובות כאחד, שימוש בתזכורת לא ורבלית כמו הצבעה על העבודה או חיוך.
- השתמשי בחיזוקים חיוביים כמו: מתן פרסים מוחשיים מסביבתו הטבעית של הילד. אפשר להשתמש בשיטת הניקוד, הדבקת כוכבים וכדומה, שניתנים כאשר הילד סיים מטלה בהצלחה הנקודות ניפדות בסוף היום בפרס קטן. המטרות צריכות להיות ספציפיות ורצוי שהילד יחווה הצלחה בהתחלה. בהדרגה, ועל פי התקדמות התלמיד, ניתן להעלות את הדרישות עד לרמה הרצויה.
- מחברת קשר להורים יעילה ביותר כמכשיר לעיצוב התנהגות כאשר השימוש בה נכון וכאשר נישמרים הקריטריונים הבאים:
א. הצעה לשימוש במחברת קשר בשיחה בין המורה וההורים.
ב. הערכה מדוייקת של המטרות על ידי המורה.
ג. חלוקת היום למקטעים במקום הערכה כוללנית בסוף היום.
ד. תגמול מתאים מיידי בבית ובביה"ס מעלה את המוטיבציה. חשוב לחזק סמוך לארוע, ולא לאחר זמן.
ילדים מבוגרים יותר יכולים להשתמש ביומן התלמיד כמחברת הקשר. חשוב שההורים והמורים יחתמו על המסרים במחברת וכך יאשרו את קריאתם, התייחסות אליהם ושיתוף פעולה הדדי.