אמא, אני מפחד מ…

קשיים בתחומי החיים של ילדים (למודים, חברים, התמודדות עם חולי וכד'), יוצרים אצלם חרדות. אנו עדים למצב בו למעלה מ – 70% מהילדים בגילאי 12-4 פוחדים מחושך, לילה, מפלצות ויצורים אחרים. אוכלוסיות עם קשיים (כמו: הסובלים מקשיי קשב ורכוז, ליקויי למידה ועוד) הינם בסיכון גבוה לסבול מחרדות.

בגיל הגן והשנים הראשונות בבית הספר יש בלבול לא פעם בין מציאות לדמיון, ולכן הפחדים הם ממשיים ביותר עבור הילד, גם אם האיום לא קיים במציאות.

ככל שעולה גילו של הילד כך הפחד הופך מציאותי יותר (מגנבים למשל). פחדים בגיל הילדות הם חלק מההתפתחות הנורמאלית והתקינה.

אצל חלק קטן מהילדים תתפתח חרדה של ממש, שבמקרים קיצוניים תפגע משמעותית בתפקודו של הילד. כמו אצל המבוגרים, גם אצל הילדים החרדה מלווה בתסמינים פיסיולוגיים (רעד, דפיקות לב ועוד). תסמינים אלו אינם נעימים ועלולים להפחיד את הילד.
במקרים רבים קיימת חרדה מעצם הופעת התסמינים וניסיון להימנע מהם. מכאן מתפתחת ציפייה ודריכות מול כל רמז מאיים בסביבה. באופן פרדוכסלי ההימנעות מהגורם המאיים (חושך, יצור ועוד) מגבירה לאורך זמן את עוצמת החרדה והתדירות שלה. הילד מרגיש במקרה כזה חסר שליטה וחסר אונים.

התמודדות יעילה עם הפחדים בגיל צעיר תסייע לילד להגביר את תחושת המסוגלות העצמית שלו – את האמונה שיש באפשרותו להתמודד עם מציאות, שאינה תמיד רצויה, ותאפשר לו להתגבר על פחדים וחרדות בשנים שלאחר מכן.

להלן הצעות כיצד תוכלו להחזיר לילד/ה את תחושת הביטחון והשליטה:


• נתייחס ברצינות, בהבנה ובאמפטיה לפחד של הילד.

• נעזור לילד להכיר ולהגדיר את הפחד, ולצייר אותו ולקרוא לו בשם לדוגמא: ציגי, אגונינה.

• נעזור לילד לחוש תחושת שליטה על הפחד על ידי כך שנשנה את ההתייחסות אליו דרך שינוי פרוש שלילי לכיוון פרוש חיובי ויעיל יותר, למשל כשנוסיף דברים מצחיקים לציור המפחיד, שצייר.

• ניתן לילד תחושת בטחון על ידי כך שאנו כהורים נהווה מודל של התמודדות יעילה מול הפחד; שליטה ללא בהלה. למשל כאשר לילד קשה להירדם, ננסה לעזור לו על ידי הרעיון של פיזור מעין "אבקת הקסמים" (בכאילו…) שתעזור לו להירדם.

• נשתף את הילד בחוויות שלנו מהילדות ("פעם כשהייתי קטן גם אני פחדתי מיצורים…").
• נלמד את הילד לחייך אל מקור הפחד, לקבל אותו מבלי להיבהל ולומר משפט "קסמים" שמעלה את תחושת השליטה, למשל: "ציגי…הגעת? מה שלומך? אין לי זמן עכשיו בשבילך, מצטער, ניפגש בזמן אחר".
 
• נעזר לילד לזהות מחשבות חיוביות ושליליות לגבי הפחד. הילד יכול לצייר אותם, לפסל אותם, להדביק ציור קטן על מקל של ארטיק ולנהל שיחות בין סוגי המחשבות השונות.

• נעזור לילד למצוא את "כפתור האור" שמיוחד רק לו. כפתור האור הוא משפט קבוע שהילד אומר לעצמו בכל פעם, שהפחד עולה ועוזר להתגבר על הפחד על ידי העצמת המחשבות החיוביות.

• נלמד את הילד לנשום עמוק, לעצור לשניה את האוויר, להוציא אותו לאט לאט,לעצור שוב לשניה, לקחת אויר ולחזור על פעולות אלו. נלמד את הילד שבזמן הוצאת האויר ידליק את "כפתור האור" למחשבות. כלומר, יגיד את המשפט המרגיע שבחר, למשל: "אני חזק, אני לא נבהל, אלה רק מחשבות רעות וחסל".

• נחזק את הילד כאשר הוא מראה התנהגות של התגברות על הפחד.

מתוך הספר:
מומלץ בחום לעבודה בטפול בפחדים וחרדות עם ילדים.


קרא עוד:

"הטוב שברופאים היא השלוה"
שקספיר
atararot@gmail.com | 055-6822-582 | 09-7717-099
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן