הסתגלות לחשיבה חיובית היא פתרון טוב למתחים בתחומי החיים השונים כמו:
למודים, מבחנים, חברים, עבודה, משפחה ועוד.
מחקרים מראים כי קיים קשר בין החשיבה, לרגש, לגוף ולהתנהגות:
מחשבותנו משפיעות על רגשותינו;
רגשותנו משפיעים על מחשבותינו;
מחשבותינו ורגשותינו משפיעים על גופנו.
כשאנו חושבים מחשבות שליליות, גם מצב הרוח שלנו משתנה בהתאם ואנו מתמלאים ברגשות שליליים, ואילו מחשבות חיוביות נותנות לנו הרגשה טובה, ומסייעות לנו להתמודד טוב יותר עם מכשולים שונים העומדים בדרכנו.
בהקשר זה ניתן להבחין בשתי גישות:
חשיבה אופטימית, המתייחסת להיבטים החיוביים שבמציאות ורואה בתקווה את המטרה ואת העיקר,
לעומת חשיבה פאסימית הבוררת מתוך המציאות את ההיבטים השליליים, ומובילה לעיתים עד ליאוש.
בעבודות שונות העוסקות בהפחתת חרדה, בטפול בהרגשת אין אונים וביצירת חוסן נפשי,
נמצא שיצירת חשיבה חיובית מביאה לשינוי במימדים האחרים – הרגשי, הגופני וההתנהגותי.
באמצעות החשיבה אנו בוחרים את נקודות הראות: האם נסתכל על חצי הכוס המלאה או על חצי הכוס הריקה; על מה נשים את הדגש וממה נתעלם; האם נתייחס לדברים כקבועים או כניתנים לשינוי וכד'. בהתאם לחשיבה שנבחר, ובמעגל של נבואה המגשימה את עצמה ניבנה גם התנהגות בהתאם.
אחת המטרות החשובות שלנו היא ללמד את הילד להגמיש את החשיבה, להתייחס אל הדברים לא באופן דיכוטומי של טוב ורע, אלא תוך בחינה מחודשת של המציאות כל פעם מחדש, ומתוך עמדה וכיוון של חשיבה חיובית.
ישנם כמה מצבים המאפיינים את האדם:
מח = שכל לב = רגש כליות = תאוות יצרים
ל ב
מ ח
כ ליות
במצב בו הלב, כלומר הרגשות שולטים על המח (על החשיבה) ועל היצרים – האדם כמו למך.
כ ליות
ל ב
מ ח
במצב זה כשהכליות – כלומר, תאווה ויצרים – שולטים על הרגש ועל החשיבה – האדם נחשב לכלום.
מ ח
ל ב
כ ליות
ואילו כשהמוח (החשיבה) שולט על הרגש ועל היצרים ומפעיל אותם, האדם כמו מלך.
אחת הדרכים להגמיש את המחשבה היא להביא את הילדים או המבוגרים לראות מנקודות ראות שונות,
כי דברים שאני רואה מכאן, נראים אחרת אם אני רואה אותם משם.
כדי לראות בעיה מנקודות ראות שונות נדרשת חשיבה פורמלית.
איך עושים את זה?
הנה כמה רעיונות לפעילות בנושא:
1. כל אחד מהילדים בקבוצה יתאר את הכתה מעמדה שונה:
א. ממקום מושבו
ב. משולחן המורה
ג. מעל שולחן הקבוצה
ד. בשכיבה על הרצפה
ה. מחוץ לחלון או מחוץ לדלת הכתה
בתום המשימה ישוו המשתתפים את התאורים השונים ויציגו את ההבדלים שהתגלו בתאורים ואת הסיבה להיווצרות הבדלים אלו.
בסכום הפעילות, כל קבוצה תעצב פלקט שנושאו: "דברים שרואים מכאן לא רואים משם". עיצוב הפלקט יכול להיעשות בדרכים שונות: בתמונות, בציור, בשירים, כתפאורה לדרמה וכד'.
2. מחשבות חיוביות יוצרות הרגשה חיובית ומובילות להתמודדות פעילה וחיובית יותר עם המציאות.
אנו מאמינים שניתן ללמוד להפסיק מחשבות שליליות ולהציב במקומן מחשבות חיוביות. בתהליך זה יש ללמוד להאזין לשיחה הפנימית, לזהות את המיתוסים, ההכללות והסילופים השונים ולהדפיס במקומן מחשבות חיוביות. באותה דרך שאני משכנע את עצמי שאני לא מסוגל, אני יכול לשכנע את עצמי שאני מסוגל.
א. ילדים יתייחסו בקבוצות להיגדים:
"דברים שגורמים לי להרגשה טובה"
"מה עשיתי בזמן האחרון כדי לממש אותם?"
"מה אני מתכוון לעשות בהמשך".
"דברים שגורמים לי הרגשה רעה…"
"כיצד אני מתמודד איתם?"
ב. הילדים יתנסו בשינוי מחשבות שליליות למחשבות חיוביות.
למשל: "במקום לחשוב למה זה קרה לי, אחשוב איך מתמודדים עם מה שקורה לי".
בכתיבה יוצרת או בשיחה במליאה יספר כל ילד על דוגמא אישית הממחישה היגד זה.
מתוך כישורי חיים, חוברת מס' 2 פעילויות לכיתות א' – ח', משרד החינוך, האגף לתוניות לימודים, שפ"י